Meg tudja mutatni Lance Stroll a tehetségét a Forma-1-ben is?

Hírek


XPB Images
Hirdetés

Senki nem vitatja, még maga Lance Stroll sem, hogy édesapja pénzével jelentősen leegyszerűsödött az útja a Forma-1-ig. Viszont ez csak a dolog egyik fele. A kérdés, hogy jövőre meg tudja-e mutatni a tehetségét, vagy örökre megbélyegzik.

Hirdetés

Rég váltott ki akkora vitát egy versenyző Forma-1-be kerülése, mint a kanadai Lance Strollé. Stroll október 18-án lett tizennyolc éves, és tavaly év vége felé vált hivatalossá, hogy a 2017-es szezonban övé lesz a Williams F1-es csapatának ülése. Afféle biztosítékként ehhez még gyorsan hozzácsapott egy F3-as Európa-bajnoki címet, ezzel legitimálva valamennyire az F1-be kerülését.

Hirdetés

További érdekes tartalomért kövesd Facebook oldalunkat!

Viszont többen még mindig megkérdőjelezik, hogy Stroll elég jó lenne a Forma-1-hez. Főleg, hogy édesapja, Lawrence pénze gyakorlatilag egy vörös szőnyeggel ért fel Stroll számára, ugyanis az az elképesztő pénzösszeg, amit az édesapa beleölt fia karrierjébe, azért valljuk be, jelentősen leegyszerűsítette a kis Lance útját a Forma-1-ig.

Pedig maga az elképzelés nem új keletű, legfeljebb a családi támogatás mértéke. A versenyzők legnagyobb része igencsak kényelmes anyagi háttérrel rendelkezik, főleg ha azt vesszük, hogy eleinte szinte mindenki karrierjét (akkor még inkább csak kedvtelését) szülei finanszírozzák. Már ehhez is nagyon sok anyagi áldozatot kell meghoznia minden jövőbeli versenyző családjának, tehát egyben egyetérthetünk: az F1 (és általában az autósport) egy úri sport. Mindig is az volt, soha nem engedhette meg magának mindenki. A kezdeti időkben pontosan ezért voltak nemesi származású versenyzők tucatjával az autósport különböző szakágaiban.

Manapság már a gokartozás is annyira drága mulatság lett, hogy megfelelő pénzügyi háttér nélkül még egy adott esetben tehetséges gokartos kissrác karrierje is megrekedhet. Persze ha felfedezi ezt az adott esetben tehetséges gokartos kissrácot magának a Red Bull vagy mondjuk a Mercedes, mindjárt jóval egyszerűbb a helyzete.

Nagyon kevesen vannak olyanok, akik csak és kizárólag családi támogatással jutottak el az F1-ig. Az egyik ilyen példa Max Chilton, de neki is sokkal tovább tartott, mire utat tört magának a Manorhoz (ma pedig már az IndyCarhoz, illetve az ottani egyik legsikeresebb csapatához, a Chip Ganassi Racinghez), mint az “aranyifjú” Strollnak, aki egyből a Forma-3-as Európa-bajnokság küzdelmeiből “ugrik” fel a Williamshez. Fiatalabban kerül a Forma-1-be, mint Max Chilton, ráadásul egy sokkal obb csapathoz.

Arról nincs hivatalos információ, hogy Strollék mennyivel járulnak hozzá a Williams büdzséjéhez, azonban mivel a család a Forbes magazin szerint 2,5 milliárd dolláros vagyonnal rendelkezik, biztosak lehetünk benne, hogy a szponzoráció semmilyen problémát nem jelent ebben az esetben. A fiatal Lance karrierje legelejétől a legjobbat kapta mindenből: legjobb technika, legjobb szerelők, legjobb felkészítés, és a mindenkit felülmúló tesztmennyiség, csak hogy a gyakorlás is meglegyen.

Az eredmények is vitathatatlanok

Egy dolog biztos: Stroll nagyon sok mindent fel tud mutatni a bankszámláján kívül is. 2014-ben olasz Formula-4-es bajnoki címet szerzett, majd megnyerte a téli Toyota Racing Seriest is. Első F3-as Európa-bajnoki szezonja nem sikerült ugyan kimondottan jól, de idén mindenkit a földbe döngölt, és óriási különbséggel szerezte meg a kategória bajnoki címét. Ez pedig már önmagában elég volt ahhoz, hogy megszerezze az FIA-s szuperlicenszhez szükséges pontokat, így semmilyen szüksége nem volt arra, hogy a GP3-ban vagy esetleg a GP2-ben töltsön akár csak még egy évet.

Azzal, hogy az F3-ból egy lépcsőfokot kihagyva rögtön a Forma-1-ben találta magát, olyan versenyzők nyomdokaiba lépett, mint Alain Prost, Nelson Piquet, Ayrton Senna, Jenson Button vagy a jelenkor feltörekvő üdvöskéje, Max Verstappen – ha belőlük indulunk ki, könnyen bejöhet az élet Stroll számára még így is, hogy a közvetlen előszobának számító GP3-ban vagy GP2-ben egyáltalán nem mérette meg magát.

Ha a “csak átlagos” kategóriát vesszük ezen a csoporton (mármint az F3-ból egyből a Forma-1-be kerülőkön) belül, akkor is még olyan neveket találunk itt, mint Jarno Trulli, Szató Takuma, Christian Klien vagy Adrian Sutil – ők is évekig meg tudtak ragadni a Forma-1-ben különböző középcsapatoknál.

Az már ritkább, hogy valaki úgy kerüljön a Forma-1-be, hogy előtte gyakorlatilag semmilyen komoly formaautós bajnokságban nem indult, de ilyenre is van példa: néhány éve Paul di Resta, vagy a mostanság magának ülést kereső Pascal Wehrlein a DTM-ből (német túraautó-bajnokság) érkeztek, de Michael Schumacher is sportautózott a német F3-as bajnokság megnyerése után, még az F1-es bemutatkozása előtt.

Formula-3-as Európa-bajnokként (és korábbi eredményei alapján is) Lance Stroll bőven kiérdemelte, hogy lehetőséget kapjon a királykategóriában is. Az, hogy a legnagyobbak között is élni tud-e a lehetőséggel, az viszont már csak rajta múlik. Lance Strollt bedobták a mélyvízbe, a kérdés most az, hogy megtanul-e úszni.

“Az, hogy a fiatal korához képest már mennyi mindent elért, óriási dolog. Mindent megnyert, ahol eddig elindult, többek között legutóbb az F3-as Európa-bajnokságot. A Williams nem az a csapat, aki olyan versenyzőkbe fektet, akinél nem biztosak, hogy meg tudnak birkózni a rájuk bízott feladattal. Komoly istálló vagyunk, komoly ambíciókkal, és nem fogunk olyan versenyzőt beültetni az autónkba, akiről nem gondoljuk, hogy készen áll a feladatra. Lance-nél szerencsére nem ez a helyzet. Nyilván, újoncként hibázni fog, ez teljesen egyértelmű. De az eddigi eredményei alapján úgy tűnik, gyorsan tanul.” – bizakodott a megbízott csapatfőnök Claire Williams.

A stabil anyagi háttér is rendkívül fontos

Természetesen a Williams sem hagyhatta figyelmen kívül azt a pénzmennyiséget, amit Stroll szerződtetése jelent az istállónak. “Nyilván minden versenyző esetében vannak anyagi szempontok is, amik számításba jönnek a szerződtetés előtt.” – ismerte el Williams. “Alonso mögött is tőkeerős szponzorok állnak, a Santander például csak miatta van a Forma-1-ben. Nem értem, hogy egy ilyen sportban, ahol ennyire minden a pénz körül forog, ennyire negatív visszajelzéseket kap egy olyan versenyző, aki anyagi értelemben is előnyös egy istálló számára. Sőt, a technikai sport általában egy igen drága üzlet, ahol csak egy erős anyagi háttérrel lehet feljebb jutni. Nagyon sok csapatnak van szüksége a versenyző által hozott tőkére, mert különben nem élnék túl. És ha a csapatok nem élik túl, akkor ez a sport sem.

Nyilván Stroll sem kerülhette el a piszkos anyagiakra vonatkozó kérdéseket. “Két út van ebben a helyzetben. Én a családom nélkül nem jöhettem volna Kanadából Európába, hogy az álmomat kergessem. De ez csak egy dolog. Egy idő után nem számít a pénz. Ha nem tekergeted a kormányt jobbra és balra, lehetőleg minél gyorsabban, és nem nyersz versenyeket, azzal szemben a pénz semmit nem ér. A pénz megadhatja a lehetőséget, ennek köszönhettem az F4-es vagy az F3-as ülésemet. De ahhoz, hogy a szuperlicenszet megszerezzem, bajnoki címeket kellett szereznem ezekben a kategóriákban. Ezekkel összeszedtem a licenszhez szükséges 40 pontot, és ezek nélkül nem lehetnék most a Forma-1-ben.”

Pénzen nem lehet győzelmeket venni

Stroll tökéletesen tisztában van a lehetőségeivel, és ha már ezek adódnak neki, érthető módon ki is használja ezeket. “Pénzen nem lehet győzelmeket venni. Megadja a lehetőséget a versenyzésre, ez igaz. Ezt nem tagadhatom. Ez egy nagyon drága sport, és nagyon sok tehetséges, de szegényebb srác soha nem kapott lehetőséget, pontosan a pénz miatt. Ez nagyon sajnálatos, de ez egy ilyen sport. Én viszont ettől függetlenül nagyon keményen dolgoztam, hogy eljussak idáig, bajnokságokat nyertem. Ha végtelen pénzforrásom lenne, de tökutolsó lennék, akkor nem lennék itt.

Sokan azt teszik fel kérdésnek Strollal kapcsolatban, hogy miért nem versenyzett egy évet a GP2-ben is, főleg úgy, hogy az útjait egyengető Premánál várt is rá egy ülés.

“Ez több dologból áll. Mindig úgy álltunk hozzá a dolgokhoz, hogy csak évről évre terveztünk, ez így ment már a gokartozás óta. Soha nem szeretnénk nagyon előretekinteni a jövőbe, és csak az aktuális feladatot igyekszünk szem előtt tartani. Idén sikerült elérni a célt, az F3-as bajnoki címet, ráadásul nem is kis különbséggel. Ha nincs az a nagy különbséggel megszerzett bajnoki cím, ha nincsenek a tesztek a 2014-es autóval, ha nem mennek úgy ezek a tesztek, ahogy mentek, nem biztos, hogy már most itt tartanék. Megvan a nagyon jó oka annak, hogy kihagyjuk a GP2-es lépcsőfokot.” – beszélt magabiztosan a kanadai az adódó F1-es lehetőségről.

Az is jócskán benne lehet Stroll gondolataiban, hogy azért hagyja ki a GP2-t, hogy az ottani riválisainak esélyük se legyen őt legyőzni. Ezzel nagyban csorbulhatna az utóbbi időben körülötte kialakult jó hír. Ha mondjuk 2017-ben a GP2-ben versenyezne, de ott adott esetben kikapna, hiába az aranytojást tojó tyúk, valószínűleg sokkal nehezebben jutna el egy olyan csapathoz, mint a Williams.

Pozitív példaként lebeghet Stroll és menedzsmentje előtt Max Verstappen esete. “Ha kapsz egy lehetőséget, hogy az F1-ben versenyezz, semmi nem készít fel erre jobban, mint maga az F1. Természetesen a GP2 egy jó köztes lépcsőfok lehetett volna, de úgy vélem, az sem készít fel úgy a nagyokkal való küzdelemre, mint maga a Forma-1. Tökéletes felkészülés lesz a 21 verseny a szezonban. Ezért vagyok most itt. Domináltam a Forma-3-as Eb-n, és ha ez nem lett volna, illetve nem állnék készen, akkor a Williams sem bízna bennem.

A tizennyolc éves tehetség elmondta, már eddig is nagyon sokat tanult: “Már az F3 is nagyszerűen felkészít sok mindenre. Az is egy nagyon magas színvonalú sorozat, és ott is kiválóan meg tudunk tanulni vezetni. Óriási a leszorítóerő azokon az autókon. Az erő nem feltétlenül olyan nagyon nagy, a leszorítóerő viszont annál inkább, és ott megtanuljuk, hogy kell a rengeteg leszorítóerőt használni. A Forma-1 is erről szól. Úgy gondolom, nagyon jó iskola volt a Forma-3-as Európa-bajnokság is.”

Intenzív felkészülés

Amióta felmerült, hogy Stroll lehet a Williams egyik versenyzője 2017-ben, azóta a csapat mindent megadott számára, hogy a lehető legjobban felkészülhessen az előtte álló kihívásra. A kanadai nem is olyan nagyon rég egy intenzív tesztprogramot végzett el, csakúgy, mint annak idején Lewis Hamilton, vagy még egy kicsit régebben honfitársa, Jacques Villeneuve is. A jelenlegi szabályok mellett ez ugyan kicsit nehezen jött össze, köztes megoldásnak viszont a Williams előkeresett a garázsból egy 2014-es autót, ezzel a szabálykönyv minden egyes paragrafusának megfelelt.

“Amikor a tesztet csináltuk vele, nagyon jó munkát végzett, nagyon jól együtt tudott működni a mérnökökkel, értékes adatokat, visszajelzéseket adva nekik.” – mondta Stroll elvégzett munkájáról Claire Williams. “Tanul. Beszáll az autóba, és nem csinálja meg még egyszer ugyanazt a hibát, amit korábban. Emellett pedig folyamatosan javul a köridőket illetően is. Ennél többet jelenleg nem kérhetünk, nem is akarunk kérni tőle.”

Még ha csak néhány napról volt is szó, az első teszt felbecsülhetetlen jelentőséggel bírt Stroll számára. Távol a kíváncsi szemektől, kontrollált körülmények között gyakorolhatott. “Egyelőre még csak keveset vezethettem. Volt néhány napom, de ez alatt is rengeteget tanultam. Például hogy az autó nagyon erős, sokkal erősebb, mint amihez a Formula-3-ban hozzászoktam. De megszokom. Ez egy újabb lépcsőfok, egy új autóban, ahol a leszorítóerő nyilván óriási. Egyre jobban megszokom, ahogy egyre több időt töltök vele a pályán. Végső soron ez is csak egy autó négy kerékkel, és világéletemben ezt csináltam. Gokart, F4, F3, most pedig a Forma-1. Minden kategóriának megvannak a maga kihívásai, és az új dolgai, amit meg kell tanulni. Minden egyes megtett lépésnél az az érzésed, hogy az az addigi legnagyobb.”

Bár nem a legfrissebb autóval tesztelhetett, Stroll nem csalódott. “Még ez is jobb, mintha semmilyen F1-es autót nem vezethettem volna 2017 előtt. Nyilván az FW36 nem a legfrissebb autó, pláne nem a jövő évi szabályváltozásokat figyelembe véve. Viszont ez is hasznos volt, hogy eltölthettem néhány napot a 2014-es autóval. Ez egy jó átmenet a Formula-3 és a 2017-es F1 között. Minden egyes apróság sokat segít, a pályán és a pályán kívül is. Utóbbira jó példa az, hogy belefolyok a csapat munkájába, hogy mentálisan és fizikálisan is a lehető legjobban felkészülhessek a 2017-es szezonra. Télen a pályán és azon kívül is sok munka vár majd ránk.”

Stroll pontosan tudja, hogy a Forma-1 nem csak abból áll, hogy bepattan az autóba, és minél gyorsabban körbeér a pályán – ezen kívül is nagyon sok kihívás van még. “Az egykörös tempót illetően ez egy teljesen más autó, jó leszorítóerővel. Ráadásul nyomhatjuk majd, és kihasználhatjuk mindet. 100%-on vezetés, csakúgy, mint az F3-ban. A Formula-3-as autó nagyon jól megtanít arra, hogyan hozd ki a maximumot az autódtól, nagyszerű tanulópénz. Ráadásul maga a bajnokság is jó, mert nagyon szoros a verseny, és jónak kell lenned, ha bajnoki címet akarsz szerezni. Az F1 nyilván még keményebb lesz, nagyon sok szempontból. Ilyen lesz a gumik kezelése, az üzemanyag-spórolás, ugyanis ezekhez egyelőre nem vagyok hozzászokva. Mindenen dolgoznom kell még, de semmi sem készít fel a kihívásokra jobban, mint a versenyszituációk. Csinálhatok akármennyi felkészülést, de az igazi versenyhelyzetnél nincs jobb gyakorlás. Sokat segíthet majd a barcelonai teszt is, hogy mindent egy kicsit jobban megértsek a szezonnyitó verseny előtt.

Vajon a szabályváltozások segítenek majd?

Stroll pont egy korszakváltás idején érkezik a sorozatba, amikor az F1 az utóbbi évek legnagyobb szabályváltozásain megy keresztül. A véleményt alkotók egyik fele szerint most pont, hogy rengeteg tapasztalatra van szükség a változások miatt, míg mások szerint akkora az átalakulás, hogy mindenki tiszta lappal indulhat. Még az újoncok is, akiknek újonc mivoltuk talán most jelenti a legkisebb hátrányt.

“Nem gondolom, hogy ez nehéz vagy könnyű lenne, egyszerűen más. Nyilán a szabályok teljesen mások lesznek 2017-ben, és ha tapasztaltabb vagy, az sokat segít mindig, így majd most is. Másrészt viszont nekem sem jön rosszul, hogy pont most szállok be, amikor mindenki gyakorlatilag a nulláról építkezhet majd. Ha akkor érkezem, amikor a szabályrendszer már mondjuk három éve érvényben van, valószínűleg nehezebben veszem fel a ritmust. Egy biztos, én megpróbálok a lehető legjobban felkészülni, és majd meglátjuk. Nem fogok jóslásokba bocsátkozni. Ami nehéz lehet, az a versenyekre való fizikai felkészülés, a nagyobb kanyarsebességek és az emiatt jelentkező nagyobb G-erők miatt. Nem a nulláról indulok, mert a Formula-3-ban is van fizikai felkészítés, sőt, ez már jóval korábban, sokkal fiatalabb korban elkezdődik. De kemény év lesz. Ha minden a terv szerint megy, a változások miatt az autók 4-5 másodperccel is gyorsabbak lehetnek. De bármennyi is lesz a gyorsulás, komoly fizikai munka lesz elvezetni az autókat. De igyekszem minél jobban felkészülni, nem csak a technikai tudásomat illetően, de fizikailag is. Kemény lesz, de nagyon várom.”

Mostantól tehát minden Lance Strollon múlik. A kifogyhatatlan bankszámla eljuttatta őt a Forma-1-be, de amint az első verseny elrajtol, attól fogva a pénz már semmilyen előnyt nem jelent. Onnantól csak az számít, mit mutat a pályán. A lehetőséget mindenesetre megkapja a bizonyításra, amit, ismerjük el, megérdemel az eddigi eredményei alapján. Máskülönben nem kapott volna szuperlicenszet, ami azért egy elég objektív mérce az F1 felé vezető úton. És Claire Williams is bízik az ifjú kanadaiban. “Meg kell adnunk ennek a fiúnak a lehetőséget, hogy bizonyítsa a tehetségét, és megmutassa, hogy megérdemli az ülést 2018-ra is.”

Amennyiben a későbbiekben sem szeretnél lemaradni a Forma-1 és a motorsport híreiről, kérjük, lájkold a GP-live.hu Facebook-oldalát.
Visszavonult, de mégsem, 1. rész: Niki Lauda

Visszavonult, de mégsem, 1. rész: Niki Lauda

Nem Felipe Massa az egyetlen a Forma-1 történetében, aki először úgy dönt, hogy visszavonul, később mégis visszatér: korábban ugyanezt megcsinálta Niki Lauda, Alan Jones, Nigel Mansell és Michael Schumacher...

Hirdetés
A Sauber a Hondával tárgyal

A Sauber a Hondával tárgyal

A Sauber 2018-ban a Mercedes, vagy a Honda motorjaival folytathatja tovább, miután valószínűleg nem újítja meg a szerződését a Ferrarival.

Cikk archívum...