Bianchi állapota nem romlott a szállítás közben – jöhet a tempólimit sárga zászló alatt?! Az FIA elkezdte feltárni Bianchi balesetét

Hírek


marussia f1 team
Hirdetés

A Nemzetközi Automobil Szövetség érintett vezetői és szakemberei ma először adtak sajtótájékoztatót múlt vasárnap óta. Számos kérdést érintettek, íme egy átfogó összefoglaló a témákról.

Hirdetés

A mai sajtótájékoztatón részt vett Jean Todt, az FIA elnöke, Charlie Whiting versenyigazgató és biztonságért felelős FIA-tag, a francia Jean-Charles Piette, az F1 vezető orvosa, és a brit Ian Roberts, aki éveken keresztül volt Silverstone főorvosa, most a beavatkozócsapat vezetője. Az FIA először tartott sajtótájékoztatót a baleset óta. Bianchi állapota még mindig kritikus, de stabil. Kedd óta nem érkezett hír Japánból az állapotát illetően, de apja beszélt egy francia lapnak. Közben a Marussia csak egy autót nevezett a hétvégére.

Todt azzal kezdte, hogy “nagyon sok érzelmet váltott ki ez a tragédia, és Jules még mindig az életéért harcol”. Elmondta, megkapta a teljes és átfogó jelentést Charlie Whitingtól, és összehív egy fórumot, melynek célja, hogy megvitassák a lehetséges lépéseket és változtatásokat. “Bianchi balesete a legrosszabb Felipe Massa 2009-es magyarországi balesete óta”- jegyezte meg az FIA elnöke. Hozzátette, hogy Jean-Charles és Ian elkísérte Julest a kórházba és keddig ott voltak.

Utána Whiting vette át a szót, majd levetített egy felvételt, amit eddig nem hozott nyilvánosságra az FIA. A videót tilos volt lefotózni vagy felvenni kamerával. Először Sutil érkezik a pályakamera képein, majd elveszíti az uralmat a Sauber felett. A 7-es kanyar belső oldala valamivel szárazabb ívet kínál a mezőnynek. Sutil a nedvesebb részen haladt, amikor megpördült és elszállt a pályáról. Bianchi alatt szintén kitört a gép hátulja ugyanazon a nedves részen, de ő ellenkormányzással megfogta, ezért haladhatott tovább egyenesen a daru irányába, miután elhagyta a pályát.

Whiting elmondta, Bianchi “lelassított, a kérdés, mennyire”. “Azt még nem tudjuk megmondani, mekkora tempóval csapódott be Jules. A GPS-adatok alapján van némi fogalmunk róla, de szükségünk van az autó adataira is. Ezért sem fogok most számokat mondani, melyek utólag tévesnek bizonyulhatnak.”

Megerősítette, fontolóra vették a lehetőségét, hogy fix sebességkorlátozást vezessenek be azokon a pályarészeken, ahol baleset történt. “Valószínűleg jobb, ha elvesszük a döntést a versenyzőktől arra vonatkozóan, mennyire lassítsanak le. Ezzel kapcsolatban holnap lesz az első megbeszélés itt Szocsiban, amin minden csapat részt fog venni. A baleset helyszínét érintő tempókorlátról beszélünk. Ez igazából egy biztonsági autónak felelne meg: mindenki tartaná a pozícióját és egy bizonyos végsebességet, de mindezt élen haladó felvezető autó nélkül.”

A rendszer automatizálását tartják az egyik lehetőségnek: a pitlimiterhez hasonlóan gombnyomásra aktiválódna a kívánt sebesség, de vannak más ötletek is arra vonatkozóan, hogyan biztosítsák azt, hogy a versenyzők valóban lelassítanak. Whiting megjegyezte, “nem arra van szükség, hogy az összes autót, ami a pályán van, 60 km/órára lassítsák le, hanem arra, hogy azonos tempóra lassítsanak a sárga szektorban”. Amennyiben sor kerülne egy automatizmusra, természetesen először rádión keresztül értesítik a versenyzőket.

Whiting megerősítette, a “versenyvezetés küldte ki a darut, a pályabírók pedig mindent jól csináltak”.

Miért nem küldték ki a biztonsági autót? “Nem láttuk szükségesnek ebben az esetben. Az autó (Sutil Sauberje – a szerk.) nagyon messzire volt a pálya nyomvonalától. Ha a Sauber közelebb lett volna a pályához, akkor máshogy kezeljük a dolgot. Minden megfelelt a szokásos procedúráknak.”

Kizárta, hogy a verseny kezdési időpontja hozzájárult volna a balesethez. “A rajtidő nem kizárólag az FIA ügye. Javasoltam a módosítást, de a szervezők nem akarták. De ami engem illet, ennek semmi köze a balesethez”- felelte Whiting.

Massa állítólag már körökkel a futam megszakítása előtt kiabálta, hogy vessenek véget a versenynek… “Ez így nem igaz. Mindent feljegyeztünk. Csak egyszer mondta azt: ‘A pályán uralkodó körülmények egyre rosszabbak’. Ez volt minden. De nem hallgatunk folyamatosan minden jelentést.”

Elmondta, a versenyzők nem álltak elő javaslattal Szocsira. “Nem. Egy nagyon hosszú meetingünk volt a versenyzőkkel. Csak azt mondták, nagyon óvatosan kell eljárnunk – ez minden.”

F1 - RUSSIAN GRAND PRIX 2014fotó:dppi

Kérdés, mi lesz a traktorokkal. Bármi változtatás?  “Ez nem olyan egyszerű”- replikázott. “Nehéznek kell lenniük, hogy fel tudjanak emelni egy autót. A Japánban is használt járművek 20 éve sikeresen teljesítenek, nem látom szükségesnek, hogy egyik napról a másikra változtassunk. Szoknyával szerelhetnénk fel őket, így egy lehetséges becsapódás nem lenne olyan rossz. Ezen a hétvégén semmit sem tehetünk, de rendkívül óvatosan fogjuk használni őket”- mondta. “A szoknyákról beszéltünk a versenyzőkkel. Ezek hasonlítanak azokhoz, amik a kamionokon vannak. Ezt fontolóra kell venni, és így fogunk tenni.”

Következő napirendi pont a szállítás volt: Bianchit nem helikopterrel, hanem mentőautóval vitték be. Mint kiderült, jóval a futam előtt, már délelőtt 10-kor eldöntötték, hogy mentőautókat használnának akkor, ha szükség lesz rájuk. Közúton 32 percet vett igénybe a szállítás rendőri kísérettel, míg repülővel 25 perc. A helikopter fel tudott volna szállni, de le már nem az időjárás miatt.  A szállítás alatt nem romlott Bianchi állapota, erősítette meg az FIA orvosa.

Nem maradhatott el a bukókeretet vagy a zárt cockpitot érintő kérdés sem a 75 perces esemény alatt.

“A kutatások zavartalanul folytatódnak. De nem olyan egyszerű a dolog, mint amilyennek hangzik. Nehéz találni olyan anyagfajtát, ami elég erős ahhoz, hogy megvédje a versenyzőt, és ne keresztezze az útját.”

Van egyáltalán olyan megoldás, ami megóvta volna Bianchit egy ilyen sérüléstől?

“Erre nehéz válaszolni. Az első adatok azt mutatják, hogy olyan iszonyatos erő gyalulta le a Marussiát, hogy nehéz azt mondani: ez vagy az a védelmi intézkedés megmenthette volna Julest. Az adatok majd megmutatják, reális elképzelés-e az, hogy megerősítsük a bukókeret ellenállóképességét. De minden balesetből tanulni kell. Pár éve Timo Glock sérült meg, mert egy idegen anyag beleszorult alulról a karosszériába. Ezért lett kevlárral megerősítve a padlólemez. Ez egy további ok arra, miért is vizsgáljuk meg alaposan az egészet és azt, mi tudunk tenni.”

F1 - RUSSIAN GRAND PRIX 2014fotó:dppi

Mikor várható leghamarabb bármilyen intézkedés erre vonatkozóan, már ha sor kerül ilyenre?

“Tippelni fogok, és szerintem a következő szezonban”- felelte röviden az FIA versenyigazgatója.

Felhívta a figyelmet egy fontos pontra: “Semmit sem csinálhattak volna jobban a pályán. Ez igaz Jules ellátására és a karambol utáni reakciótervre is.”

Todt kiállt Whiting és kollégái mellett. “Tanulnunk kell abból, ami történt, és nem állhatunk szemben egy ilyen esettel még egyszer. Teljes mértékben bízok a körülöttem lévő emberekben.”

Whiting megerősítette, nem látták élőben Bianchi balesetet a zárt láncon. Az üzenet a pályabíróktól érkezett, és amikor megnézték a releváns kamera képét, “nem volt azonnal világos, hogy egy Marussia van ott”. Tehát késve értesültek a balesetről. “További 20 másodperc kellett, vagy valami ilyesmi.”

A Marussiában található eszköz, mely automatikus jelet küld az FIA-nek a nagy G-erőkről, nem működött, köszönhetően a becsódás mértékének. Ami az autót illeti: “Jelen pillanatban semmi nyoma mechanikát érintő meghibásodásnak.”

Whiting elmondta, ha nem lett volna ott a traktor Bianchi előtt, akkor Bianchi hasonló erővel csapódik a gumifalba, mint Kovalainen 2007-ben Barcelonában.

Egy érdekes tény: Senna halála óta a bukósisakok kétszer olyan erősek, köszönhetően az FIA erőfeszítéseinek.

Amennyiben a későbbiekben sem szeretnél lemaradni a Forma-1 és a motorsport híreiről, kérjük, lájkold a GP-live.hu Facebook-oldalát.
Hirdetés
Cikk archívum...