Alakul a vita a felfüggesztések körül a Ferrari levelét követően

Hírek


Giorgio Piola
Hirdetés

A Ferrari még karácsony előtt írt az FIA-nak, miszerint egy alternatív megoldással állna elő azzal a rendszerrel szemben, amit a Mercedes fejlesztett tökélyre. Az olaszok egyben feltették a kérdést: mi megengedett és mi nem?

Hirdetés

Habár az úgynevezett FRIC (Front and Rear InterConnected) rendszert betiltották 2014-ben – aminek lényege, hogy összeköttetésben állt az első és hátsó futómű -, egyes csapatok sikeresen fejlesztettek ki alternatívákat, amivel nagyban lehetett javítani az autók vezethetőségét, mérsékelni a gumikopást. A Mercedes élen jár a technológiával, kordában tartva a karosszériát fékezések és kigyorsítások alatt, lehetővé téve az agresszívebb rázókő használatot, a jobb gumikezelést.

Hirdetés

A Mercedes gyakorlatilag egy harmadik futóműelemmel szabályozta a futómű függőleges bemozdulását, és ezt alkalmazták a kocsi hátuljánál is. A rendszer előnyei nyilvánvalóak voltak – elég a csapat jó gumikezelésére gondolni -, és úgy hírlik, számos csapat nekilátott a saját verzió kifejlesztésének, ami egyben a technológia további fejlődését is magában rejti.

A rendszer sorsa a Ferrari levelének köszönhetően válhat kérdésessé: az olaszok még karácsony előtt írtak levelet az FIA-nak, amiben a helyzet tisztázását kérik. Ez bevett gyakorlat: ha valaki tiszta vizet akar önteni a pohárba, jelezheti a testületnek, hogy az foglaljon állást bizonyos koncepciókat és megoldásokat illetően. Ha kiderülne, hogy valami nem felel meg a szabályoknak, akkor az FIA kérheti a többi csapatot, kerüljék a technológia alkalmazását.

További érdekes tartalomért kövesd Facebook oldalunkat!

A Ferrari főtervezője, Simone Resta egy olyan megoldást ajánlott az FIA figyelmébe, ami a FRIC helyettese lehet, ráadásul nincs fizikai összeköttetés a kocsi eleje és hátulja között. A fő kérdés: vajon ezek a rendszerek nem mondanak-e ellent a Technikai Szabályzat 3.15-ös pontjának, ami tiltja a mozgó aerodinamikai eszközöket.

Resta azt írja, ők egy olyan rendszert ajánlanak, ami a FRIC-hez hasonló hatást vált ki, de nem kíván semmiféle kapcsolatot az autó eleje és hátulja között. A levelet minden csapathoz eljuttatták, tehát a riválisok is képben vannak a törekvésekről. A Ferrari azt kifogásolja a mások által alkalmazott rendszer esetében, hogy azok kis mértékben járulnak hozzá a felfüggesztés elsődleges szerepéhez, „miközben sokkal nagyobb hatással bírnak a hasmagasságra és ebből fakadóan az aerodinamikai teljesítményre”. Szerintük ez annyira áll, hogy használatuk igazolja a rendszerrel járó súlytöbbletet és a bonyolultabb tervezést.

Resta arra volt kíváncsi, szabályosak-e az ilyen „kettős karakterrel” bíró felfüggesztések, valamint két koncepciót is vázolt, amivel el lehet érni a vitatott hatást. Whiting válaszából kiderült, „valószínűsíthetően ellentmondanának a Technikai Szabályzat 3.15-ös pontjának” azok a rendszerek, amiket Resta vázolt fel. A csapatok között zajlik az egyeztetés és köröznek a kérdések, mit lehet és mit nem. Ha valaki továbbra is hű marad a trükkös megoldáshoz, az azt kockáztatja, hogy később betiltják azt, és ezzel borul az autó koncepciója. Az első teszt február 27-én kezdődik Barcelonában.

Amennyiben a későbbiekben sem szeretnél lemaradni a Forma-1 és a motorsport híreiről, kérjük, lájkold a GP-live.hu Facebook-oldalát.
Hirdetés
A Honda repteti a negyedik motort Barcelonába

A Honda repteti a negyedik motort Barcelonába

A japánok jobbnak látták, ha időben gondoskodnak a kellő készletről, és szerdán megérkezik a negyedik hajtáslánc Barcelonába. Az utánpótlásra szükség van, mert a második motort vették ki két nap...

Számos G6 típusnevet levédetett az LG

Mobil

Az LG úgy tűnik, jó néhány változatot készíteni szeretne legújabb csúcskészülékéből, legalábbis erre utal az, hogy számos, a készülékhez köthető típusnevet levédettek.

Cikk archívum...